Jeżyki
Konsultacje nauczycielek z rodzicami odbywają się następująco:
środa od godz. 15.30 do godz. 16.00
/ po wcześniejszym umówieniu się/
Adres poczty elektronicznej do kontaktu z wychowawcą grupy :
Styczeń
Tematyka kompleksowa:
1. 2. Zimowe zabawy.
3. Kocham babcię i dziadka.
4. Zwierzęta są głodne.
"Jeżyki" uczestniczyły w akcji "Szkoła do hymnu".
Odśpiewały hymn państwowy, pięknie ubrane i z wielkim przejęciem.
"Babcia " - wiersz B. Szelągowskiej
Gdy było mi smutno,
to mnie rozśmieszyłaś.
A gdy się nudziłem,
ze mną się bawiłaś.
Czytałaś mi książkę
z pięknymi baśniami.
Przytuliłaś mnie,
gdy byliśmy sami.
I wiem o tym babciu,
że ty kochasz mnie.
I ty też pamiętaj,
że ja kocham cię.
11.12.2020r /piątek/
Tematyka tygodniowa : "Domowi ulubieńcy"
Rozpoczęcie dnia krótkim wierszykiem.
Policzymy, co się ma:
mam dwie ręce, łokcie dwa,
dwa kolanka, nogi dwie
– wszystko pięknie zgadza się.
Dwoje uszu, oczka dwa,
no i buzię też się ma.
A ponieważ buzia je,
chciałbym buzie też mieć dwie
„Nasi pupile” – rozwiązywanie zagadek:
„Któż to ma swe piórka takie kolorowe?
Któż to tak uciesznie przechyla swą głowę?
Chętnie dużo mówi, okiem swoim mruga,
Jeśli mieszka w klatce to pewnie...... „(papuga).
„Kosmate futerko,
Oczka jak paciorki,
W bębenku wciąż biega,
Podobne do norki” (chomik).
„Małe, kolorowe, żyją w szklanym domu.
Choć nie mają głosu, nie wadzą nikomu” (rybki).
„Pełne wody – lecz nie morze,
Rybki ma – lecz nie jezioro,
Zanim spać się dziś położysz
Pokarm wsyp, będzie wesoło”. (akwarium).
Słuchanie wiersza „Akwarium Ani” Ewy Stadtmüller
Czy to szklane pudełeczko...to akwarium?
Tak córeczko!
I kupimy rybki złote?
Jakie tylko masz ochotę!
To ja chciała bym welonki
z ogonkami jak zasłonki!
No i jeszcze te tygrysie...
To skalary zdaje mi się...
I roślinki – tatku miły,
żeby rybki się cieszyły.
To na pewno ich marzenie
Czy coś jeszcze?
Tak! Jedzenie!
Będę co dzień je karmiła.
A szybki będziesz czyściła?
Sama nie dam sobie rady.
Kup mi proszę glonojady!
Rozmowa kierowana na temat utworu:
O czym jest wiersz?
Jak nazywa się szklane pudełeczko?
Jakie rybki chciała mieć Ania?
Co do akwarium powinna kupić Ania?
Kto będzie czyścił szybki w akwarium?
Oglądanie ilustracji
Praca plastyczna "Moje akwarium"
Będą potrzebne : kolorowe brystole, bibuła, klej, plastelina i słoik. Proszę spojrzeć na wykonane ze słoików akwaria.
10.12.2020r /czwartek/
Tematyka tygodniowa : "Domowi ulubieńcy"
„List od Azorka”- odczytanie treści wiadomości./autor: A. Bober
- rozbudzanie empatii u dzieci
- kształtowanie opiekuńczej postawy wobec zwierząt
- zapoznanie z podstawowymi potrzebami zwierząt domowych na przykładzie psa: odpowiedni pokarm, pojenie, higiena ciała i otoczenia, wyprowadzanie na spacer
"Nazywam się Azorek. Jestem pieskiem, którego w życiu spotkało dużo złego.
Moja pani kupiła sobie mnie na święta. Zapomniała, że jestem prawdziwy i traktowała mnie jak zabawkę. Czasami mnie przytulała, ale jak miała zły humor, to na mnie krzyczała. Często zapominała dawać mi pić i jeść. Jak skamlałem, to się jeszcze bardziej denerwowała i zamykała mnie w łazience lub na balkonie. Włączała głośno muzykę, a ja zasłaniałem łapkami uszka, bo mnie bardzo bolały i bałem się, że już nigdy po mnie nie przyjdzie. Moja Pani często zapominała wychodzić ze mną na spacer, więc nie miałem gdzie zrobić siku czy kupki. Zdarzało się, że nie wytrzymałem i załatwiałem się w salonie. Wtedy Pani mnie biła. A ja aż wyłem z bólu. Bardzo kochałem swoją Panią, ale ona chyba mnie nie. Chociaż pewnego dnia wzięła mnie na spacer. Tak się ucieszyłem! Merdałem ogonkiem, skakałem ze szczęścia. W pewnym momencie, Pani przywiązała mnie do drzewa i gdzieś poszła. Myślałem, że zaraz wróci, ale ona nie wróciła. Stałem przywiązany do tego drzewa, aż zrobiło się ciemno. Okropnie się przestraszyłem. Było mi bardzo zimno i byłem bardzo głodny. Musiałem chyba zasnąć, bo jak otworzyłem oczy było już jasno, a nade mną stała mała dziewczynka z tatą. Przyglądała mi się uważnie, a ja się schowałem za drzewo, bo nie znałem jej i się wystraszyłem. Ale tata dziewczynki podszedł do mnie powolutku i poczęstował mnie psimi przysmakami. Zjadłem je, bo w brzuszku strasznie mi burczało. Ten Pan mnie odwiązał i razem z dziewczynką zabrali mnie do swojego domu. I wiecie co się stało? Oni mnie pokochali! Opiekowali się mną, karmili, wyprowadzali na podwórko, a ja stałem się najszczęśliwszym pieskiem na świecie.
I wiecie co sobie myślałem?? Że każde zwierzątko domowe powinno mieć tak dobrze, jak ja mam teraz."
Rozmowa na temat treści listu.
- określenie niewłaściwych zachowań właścicielki Azorka
- podanie przykładów prawidłowego traktowania zwierząt
"Pieski na spacerze"- zabawa ruchowa.
Dziecko jest psem i chodzi na czworakach. Na hasło "Piesku, na spacer" – dziecko czworakuje po całym dywanie, na hasło "Piesku, do budy" – dziecko idzie w ustalone miejsce – budę.Zabawę powtarzamy kilka razy.
"Jak opiekować siępsami"- praca z obrazkiem.
Dziecko wypowiada się na temat obrazków.
Praca indywidualna "Pokaż, gdzie mieszkają te zwierzątka?
Krótka praca plastyczna "Piesek"
09.12.2020r /środa/
Tematyka tygodniowa : "Domowi ulubieńcy"
„My jesteśmy kotki dwa”- zabawa
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała
- czerpanie radości ze wspólnej zabawy
1. My jesteśmy kotki dwa, - uderzanie o kolana i klaskanie w ręce w rytmie 2x1
każdy z nas dwa uszka ma. / 2x - robienie uszek z dłoni i zginanie ich
A-a-a, kotki dwa, - kiwanie głową na boki
każdy z nas dwa uszka ma.- robienie uszek z dłoni i zginanie ich
2. My jesteśmy kotki dwa, - uderzanie o kolana i klaskanie w ręce w rytmie 2x1
każdy z nas dwa oczka ma. / 2x- wskazywanie na swoje oczy
A-a-a, kotki dwa, - kiwanie głową na boki
każdy z nas dwa oczka ma.- wskazywanie na swoje oczy
3. My jesteśmy kotki dwa, - uderzanie o kolana i klaskanie w ręce w rytmie 2x1
Każdy z nas wąsiki ma. /2x- układanie z placów wskazujących wąsów
A-a-a, kotki dwa, - kiwanie głową na boki
każdy z nas wąsiki ma.- układanie z placów wskazujących wąsów
4. My jesteśmy kotki dwa, - uderzanie o kolana i klaskanie w ręce w rytmie 2x1
każdy z nas pazurki ma. /2x- drapanie po dywanie
A-a-a, kotki dwa, - kiwanie głową na boki
każdy z nas pazurki ma.- układanie z placów wskazujących wąsów
5. My jesteśmy kotki dwa, - uderzanie o kolana i klaskanie w ręce w rytmie 2x1
każdy z nas dwie łapki ma. /2x- pokazywanie dłoni i machanie nimi
A-a-a, kotki dwa, - kiwanie głową na boki
każdy z dwie łapki ma.- pokazywanie dłoni i machanie nimi
"Co z kotem nam się kojarzy"- zabawa rozwijająca logiczne myślenie.
Rozmowa na podstawie rysunków lub własnych doświadczeń dziecka
"Dzień kota Fifka"- opowieść ruchowa
- pobudzanie dziecięcej wyobraźni i świadomości własnego ciała
Rodzic czyta poniższą opowieść, dziecko ruchem odwzorowuje usłyszaną treść
Przykładowa opowieść:
"Opowiem ci dzisiaj, co lubi robić kotek Fifek. Kot Fifek lubi spać. Położył się na dywanie. Najpierw spał na jednym boku, później na drugim boku, a później na plecach (dzieci kładą się na podłodze, leżą na boku, przekręcają się n a drugi bok, leżą na plecach). Kiedy już się wyspał, poczuł głód. Postanowił pójść do swojej miski i coś zjeść (idą na czworaka w różnych kierunkach, zatrzymują się i naśladują wylizywanie miski). Najedzony kot Fifek postanowił pójść na spacer. Wyszedł na podwórko i wdrapał się na drzewo (w przysiadzie naśladują powolne wspinanie się na drzewo, przechodząc do pozycji stojącej, we wspięciu na palcach). Ale drzewo było duże, a kot mały. Nie udało mu się wejść. Usiadł pod drzewem i smutno miauczy (siadają i naśladują miauczenie kota). Po chwili znowu zaczął spacerować po podwórku (chodzą na czworaka w różnych kierunkach, przekraczają lub omijają przeszkody – rozłożone poduszki). Potem położył się na brzuchu i obserwował okolicę (leżą na brzuchu, opierają dłonie na podłodze, prostują ręce i unoszą głowy jak najwyżej, spoglądają raz w jedną, raz w drugą stronę). Późno już, jestem bardzo zmęczony – pomyślał Fifek – wracam do domu. Czas spać (kładą się na podłodze i zwijają w kłębek).
"Myszka"- masażyk relaksacyjny
Rodzic mówi tekst i wykonuje ruchy na plecach dziecka. Przy powtórnej zabawie następuje zamiana – dziecko masuje rodzica.
Cicho, cichuteńko, w puszystej kurteczce - powoli dotykają pleców partnera
chodziła raz myszka po gładkiej półeczce.- w poziomie,
Znalazła ser żółty, ząbkami go zjadła, - ściskają plecy, delikatnie szczypią,
strzepnęła okruszki, - szybko klepią plecy, naśladują strzepywanie,
w kąciku usiadła, okruszki zebrała, - naśladują zbieranie okruszków jedną ręką,
ząbkami je zjadła. - delikatnie, powoli szczypią,
Po gładkiej półeczce chodziła w kurteczce. - głaszczą, przesuwając ręce ku bokom.
„Koty i płot” – zabawa dydaktyczna
- posługiwanie się określeniami "mały i duży" oraz dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni: nad, pod
Dziecko słucha rymowanki i pokazuje paluszkiem, gdzie znajdą się kotki. Następnie należy wyciąć kotki i nakleić kotki zgodnie z jej treścią. Na koniec utrwalają sobie pojęcia "nad i pod", mówiąc, gdzie znajdują się poszczególne kotki. Rodzic sprawdza poprawność wykonania zadania. Pomaga, gdy wystąpią trudności.
Był sobie mały kotek, co skoczył nad płotek.
Był też i duży kotek, co schował się pod płotek.
Teraz dwa kotki bawią się wokół płotka.
Powiedz, gdzie możemy znaleźć małego, a gdzie dużego kotka?
Język angielski
3-4 latki
OBSZAR EDUKACYJNY: House. Topic: Welcome to my house.
CELE OGÓLNE:
powtórzenie i utrwalenie nowo poznanego materiału
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
utrwala zwyczaje panujące w Wielkiej Brytanii
umie rozpoznać poszczególne słowa związane z domem i pomieszczeniami
Poznaje podstawowe czasowniki w języku angielskim
METODA: czynna, drills(powtarzanie)
POMOCE: nagranie audio, video
PRZEBIEG ZAJĘCI:
1)Powtórzenie obszaru ostatnich zajęć (Winter and Christmas). W ramach powtórzenia warto pokazać dziecku obrazki oraz przypomnieć piosenkę.
2) Prezentacja nowego słownictwa (house-dom, dining room-jadalnia, kitchen-kuchnia, bedroom-sypialnia, bathroom-łazienka, attic-strych). Podczas prezentacji można użyć obrazków lub video załączonego poniżej.
3) Kolorowanka
Załacznik:
https://www.youtube.com/watch?v=aOSJZbHoiY8
08.12.2020r / wtorek/
Tematyka tygodniowa : "Domowi ulubieńcy"
Zabawa graficzna "Rysuj po śladzie"
/Rodzicu, nie musisz drukować tej karty. Wystarczy samodzielnie narysować takie szlaczki/.
Słuchanie wiersza B. Forma: Przyjaciel
Marzy Ania o piesku,
o kotku marzy Tomek.
Jurek chce mieć królika,
a świnkę morską Romek.
Każdy chce mieć przyjaciela,
dużego lub małego.
Zajmować się nim ciągle,
przytulić się do niego.
Rozmowa na temat treści wiersza
- rozpoznawanie i nazywanie znanych dzieciom zwierząt domowych, wzbogacenie słownictwa
- Jakie zwierzęta chciały mieć dzieci z wiersza?
- Kto z Was ma jakieś zwierzątko w domu?
- Czy każde zwierzę może mieszkać z nami w domu?
"Domowy zwierzyniec"– nazywanie zwierząt na obrazkach i rozpoznawanie domowych
- kształtowanie umiejętności dzielenia nazw zwierząt domowych na sylaby
"Zwierzątka na spacerze"- zabawa ruchowa
- rozwijanie umiejętności czworakowania
/dziecko porusza się na czworakach w rytm muzyki/
"Dopasuj cienie zwierząt"- karta pracy
04.12.2020r /piątek/
Temat dnia : "Dzień górnika"
1. Powitanie – zabawa ze śpiewem na melodię „Pieski małe dwa”:
„Oczka małe dwa, nosek i dwa uszka,
także nogi dwie i serce do serduszka.
Już witamy się, ja znam ciebie, a ty mnie
si bon si bon sia lala lala” (x2)
2. Oglądanie obrazka górnika w stroju roboczym i galowym – wskazywanie elementów stroju – kask z lampką górniczą, roboczy kombinezon, wysokie buty górnicze.
3. Ćwiczenia wzrokowe: „Opisz co widzisz”
4. Praca plastyczna "Górnik"
03.12.2020r /czwartek
Temat dnia :"Dbam o zdrowie".
- Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – "Skok po zdrowie"
Dla dziecka mała piłka. Osoba dorosła ustala linie – startu i mety. Na sygnał osoby dorosłej dziecko wkłada piłeczkę między kolana i skacząc na dwóch nogach, pokonuje wyznaczoną trasę.
Byłoby wesoło, gdyby rodzic włączył się w ten wyścig.
- Dzieci i leki – słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej Olek i tabletki na gardło.
Olek nie czuł się zbyt dobrze. Od kilku dni nie chodził do przedszkola. Co prawda gorączka już minęła, ale nadal miał katar i co jakiś czas bolało go gardło. Na szczęście nie musiał już leżeć
w łóżku. Mama przed wyjściem do pracy dokładnie go zbadała, po czym pozwoliła mu wstać i pobawić się klockami. Razem z dziadkiem zbudowali ogromną wieżę.
– Dziadku, może sobie poczytaj, a ja pojeżdżę samochodami – powiedział chłopiec i sięgnął po wyścigówkę.
– Masz rację, Olku. Dokucza mi dziś kręgosłup. Chętnie chwilkę odpocznę.
Jak się okazało, dziadek przysnął na fotelu z książką w ręce. Chłopiec starał się zachowywać bardzo cicho. Nagle poczuł, że znowu boli go gardło. Na paluszkach poszedł do kuchni i otworzył szafkę, w której mama trzymała pudełko z lekarstwami. Stanął na krześle. Wyciągnął obie ręce, ale nadal nie mógł dosięgnąć pudełka. Wspiął się na palce. Nagle krzesło zachwiało się pod jego nogami i Olek upadł na podłogę. Rozbudzony i wystraszony dziadek natychmiast przybiegł do kuchni i przytulił mocno wnuka.
– Nic mi się nie stało, dziadku – powiedział chłopiec przez łzy. – Nie chciałem cię budzić. Znowu boli mnie gardło, więc pomyślałem, że sam sobie wezmę jedną tabletkę do ssania.
– Ale mnie wystraszyłeś, Olku. Najważniejsze, że nic ci nie jest. Dzieci nie mogą same brać lekarstw. Nawet tabletek do ssania. Dlatego mama trzyma je tak wysoko. Zobacz, w każdym pudełeczku jest instrukcja, jak dawkować lekarstwo, kiedy należy je brać i w przypadku jakich chorób. Wszystko trzeba bardzo dokładnie przeczytać. Jest dużo lekarstw, których dzieciom w ogóle nie wolno podawać, bo mogą zaszkodzić, a nie pomóc.
– Naprawdę, dziadku? Przecież lekarstwa są w takich ładnych i kolorowych pudełeczkach.
– Naprawdę, Olku. Obiecaj mi, że więcej tego nie zrobisz.
– Obiecuję, dziadku. Powiem Adzie, gdy wróci z przedszkola, żeby też nigdy nie brała sama lekarstw. A mogę zdradzić ci coś w tajemnicy? – wyszeptał do ucha. Dziadek pokiwał głową. – Może zostanę kiedyś lekarzem tak jak mama, będę badał pacjentów i przepisywał im recepty.
– To bardzo dobry pomysł. Na początek zbadajmy misia. Coś blado wygląda. Może zaraził się od ciebie.
- Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
Osoba dorosła zadaje pytania /przykładowe/:
- Dlaczego Olek został w domu?
- Dlaczego chciał sam wziąć lekarstwo?
- Dlaczego dzieci nie powinny same zażywać lekarstw?
- Zabawa ruchowa z elementem toczenia – "Sprawna ręka"
Należy przygotować plastikowe butelki wypełnione wodą lub jakieś pachołki i piłkę. Osoba dorosła wyznacza linię startu. Ustawia slalom z plastikowych butelek wypełnionych wodą. Dziecko pokonuje wyznaczoną trasę slalomem, tocząc piłkę jedną ręką (w jedną stronę i z powrotem). Stara się zrobić to jak najszybciej. Rodzicu, dołącz się do dziecka – będzie wesoło.
- Zabawa dydaktyczna:"Co pomoże chorej mamie?"
Proszę o przygotowanie opakowania po lekarstwach, zabawki, np.: termometr, dzwonek, nożyczki, butelka po soku, chusteczki higieniczne, zegarek, cukierki, komputer, telefon. Opiekun ustawia na stoliku opakowania po lekarstwach oraz inne dostępne rzeczy spośród zabawek np.: termometr, nożyczki, dzwonek, telefon itd. Opowiada o tym, że wybiera się dzisiaj z wizytą do chorej mamy. Zastanawia się, co powinien ze sobą zabrać. Prosi dziecko o pomoc. Dziecko odkłada na bok te przedmioty, które nie przydadzą się chorej mamie. Wyjaśnia przydatność pozostałych przedmiotów.
- Słuchanie piosenki "Myj zęby" - Fasolki
https://www.youtube.com/watch?v=hw3uYkD9S9I
7. Praca indywidualna
Nie ma potrzeby drukowania tej karty, wystarczy rozmowa z dzieckiem na podstawie tej karty.