KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Wiewiórki

Konsultacje nauczycielek z rodzicami odbywają się następująco:
w czwartek od godz. 15.30 do godz. 16.00 - p. Asia

/ po wcześniejszym umówieniu się/

Adres poczty elektronicznej do kontaktu z wychowawcą grupy:

p3gr.wiewiorki@gmail.com

 
Adres poczty elektronicznej do kontaktu z logopedą - Panią Mileną Barszcz: zp.logopedia@gmail.com"

Styczeń
Tematyka kompleksowa:

  1. Zegary, zegarki, czas.
  2. Życie na dalekiej północy.
  3. Dla Babci i Dziadka.
  4. Zwierzęta są głodne.

"Kraina babci i dziadka" - piosenka

I
Mama w pracy, tata w pracy, mało widzą nas.
Ale za to babcia z dziadkiem zawsze mają czas.
Mama w biegu, tata w biegu, śpieszą się co dnia.
Ale za to babcia z dziadkiem, mają niezły plan!
Drzwi krainy czarodziejskiej otwierają nam!

ref.
A tam lody kolorowe i zabawki odlotowe,
karuzela i spacer z psem,
wszystko wyczarował dziadek z babcią, ja to wiem!
A tam kotki jak kłębuszki, a tam bitwa na poduszki.
Potem pizza, a może dżem?
Wszystko wyczarował dziadek z babcią, ja to wiem!

II
Mikołaj ma trudne zadanie
niełatwo Mikołajem być.
Od świtu do zmierzchu bieganie.
Jak biedny Mikołaj ma żyć?

ref.
Wciąż praca i praca
tu listy, tu paczki
Znów w worku jest dziura
skończyły się znaczki.
Renifer się zmęczył i poszedł spać,
na saniach prezenty
więc trzeba je pchać                              
ZAJĘCIE NA 11.12.2020

    • Praca z kartą pracy „Odkrywam siebie”, cz.2, nr 44.

- Nazwij to, co jest przedstawione na zdjęciach na dole karty.

- Odszukaj to na dużym zdjęciu.

    • Praca z kartą pracy „Odkrywam siebie”, cz.2, nr 45

Uzupełnij zdjęcie – naklej odpowiednie elementy podane w instrukcji.


I TEMAT: „Jaki jest śnieg?” – doświadczenia i obserwacja, poznanie właściwości fizycznych śniegu.

    1. Poprawne nazywanie zjawisk atmosferycznych towarzyszących zimie.

Wyjaśnienie, jak powstają.

Śnieg chmury składają się z drobniutkich kropelek wody, które łącząc się, stają się duże, ciężkie i spadają na ziemię jako deszcz; kiedy jest jednak bardzo zimno, kropelki wody w chmurach przekształcają się w maleńkie drobinki lodu, które sklejają się ze sobą, tworząc płatki śniegu.

Grad– czasami małe kryształki lodu w zetknięciu z zimnym powietrzem zbijają się w różnej wielkości lodowe kulki – tak powstaje grad.

Szron kropelki wody (rosa), które znajdują się na roślinach, pod wpływem ochłodzenia powietrza zamarzają, pokrywając je białym, śnieżnym nalotem.

Zamieć śnieżnakiedy pada bardzo gęsty śnieg i wieje silny wiatr, powstają zamiecie. Wtedy prawie nic nie widać. Nawet drzewa znikają pod grubym, śnieżnym płaszczem.

    1. Oglądanie filmu edukacyjnego o śniegu.

https://www.youtube.com/watch?v=tcDocaYgq2c

    1. Rozmowa na temat śniegu.

- Co to jest śnieg?

- W jakich porach roku się pojawia?

- Jaki jest śnieg?

Rodzic zwraca uwagę, że śnieg, który pada, jest miękki, delikatny, puszysty. Natomiast gdy poleży dłużej, robi się twardszy.

    1. Określenie koloru i zapachu śniegu.

Dzieci oglądają i wąchają śnieg umieszczony w miseczkach. Wyciągają wnioski. Śnieg jest mokry, biały i nie ma zapachu.

    1. Układanie porównań określających cechy śniegu.

Dzieci kończą rozpoczęte przez rodzica porównania:                                     
 - śnieg jest biały jak…

- śnieg jest zimny jak…

- śnieg jest miękki jak…

- śnieg jest mokry jak…

    1. Zabawa ruchowa „Chodzimy po zaspach”.

Dzieci naśladują chodzenie po zaspach – wysoko unosząc nogi, wyciągając je ze śniegu.

 

    1. Porównywanie wyglądu śniegu i lodu, podawanie ich określeń, np. śnieg

miękki, puszysty, biały, zimny, mokry...; lód – twardy, przezroczysty, śliski...

 

    1. Ustawienie śniegu i lodu w osobnych słoikach w pobliżu źródła ciepła –

obserwowanie (po chwili), co się z nimi stało, wyciągnięcie wniosków. (Temperatura w przedszkolu jest wyższa niż na dworze, więc śnieg i lód się topią. Powstaje z nich woda).

II TEMAT:Czy znamy te pory roku?”- zabawa dydaktyczna.

    1. Słuchanie fragmentu wiersz M. Majewskiego „Rok na karuzeli”

Raz w koło, raz w koło

Rok się kręci wesoło.

Karuzeli nic nie wstrzyma –

Wiosna, lato, jesień, zima.

Powiedz mi, którą z nich

Mamy właśnie dziś….

 

    1. Rozmowa na temat pór roku.

- Ile mamy pór roku?

- Jaka pora roku jest po wiośnie?

- Jaką porę roku mamy po lecie?

- Jaka pora roku jest po jesieni?

- Jaka pora roku jest po zimie?

- Jaka pora roku się kończy? (jesień)

- Jaka pora roku się zaczyna? (zima)

 

    1. Zwrócenie uwagi na cykliczność występowania pór roku.
    2. Zabawa „Kolory pór roku”.

Potrzebne będą paski bibuły lub wstążki, w czterech kolorach: żółty, czerwonym, zielonym, białym.

Dzieci poruszają się przy muzyce (dowolnej). Podczas przerwy zatrzymują się i słuchają, jaką porę roku wymieni rodzic. Po usłyszeniu nazwy biorą odpowiedni pasek bibuły i machają nim: biały – zima, zielony – wiosna, żółty – lato, czerwony – jesień.

            5. Ćwiczenia klasyfikacyjne.

Dzieci podają skojarzenia do podanych nazw pór roku, np.:

- zima: śnieg, zimno, sople, bałwan…

- wiosna: przebiśnieg, krokusy, przylot ptaków, młode zwierzęta…

- lato: wakacje, żniwa, plaża, owoce…

- jesień: kolorowe liście, kasztany, zbiory warzyw i owoców…

              6.Wspólne mówienie rymowanki.

Rodzic mówi rymowankę. W miejscu, w którym powinna być nazwa pory roku, robi przerwę (wykropkowane miejsca). Dzieci muszą podać nazwę odpowiedniej pory roku.

Gdy odchodzi jesień,

Rok nam…..niesie. (zimę)

Gdy odchodzi zima,

..nikt nie wstrzyma. (wiosny)

Gdy wiosna odchodzi,

……nam przychodzi. (lato)

Gdy kończy się lato,

..czeka na to. (jesień)

Szybciutko nadchodzi,

Nikomu nie szkodzi.

Gdy jesień odchodzi,

to…..przychodzi.(zima) itd.

7. Rysowanie siebie bawiącego się na powietrzu w ulubionej porze roku.

 

    • Praca z kartą pracy „Odkrywam siebie”, cz.2, nr 46, 47.

obrazki do wykorzystania przy II temacie

 

ZAJĘCIA NA 10.12.2020

    • Praca z kartą pracy, cz.2 nr 42 „Odkrywam siebie”.

- narysujcie za pomocą strzałek drogę dzieci do domu

- określcie kierunki

- podzielcie nazwy zdjęć na głoski

- połączcie głoski wskazanymi kropkami

- co otrzymaliście?

    • Rysowanie bałwanka według rymowanki.

Dzieci rysują zgodnie ze wskazówkami zapamiętanymi z rymowanki.

Rysuję bałwanka,

śniegowego panka:

narysuję koło,

pod nim drugie, trzecie.

Zrobię kropki – oczka,

nosek – dam kreseczkę.

Uśmiechniętą buzię

zrobię jak łódeczkę.

Narysuję garnek,

trzy kreski – miotełkę,

i czarne guziki

narysuję wielkie.

I TEMAT: „Liczymy śniegowe kule – zabawy matematyczne. Wprowadzenie dodawania jako przybywnika”.

 

    1. Zabawa „Lepimy bałwanki”.

Rodzic umieszcza na stole wycięte z kartonu sylwety 5 (przygotowanych jest 6) śniegowych kul różnej wielkości.

    • Rozmowa wprowadzająca:

- co przypominają wam te sylwety?

- do czego można użyć śniegowych kul?

- czy zawsze śnieg daje się zlepić w śnieżne kule?

    • Liczenie śniegowych kul umieszczonych na stole.

- Ułożenie ich od najmniejszej do największej.

- Umieszczenie obok nich kartonika z liczbą 5 lub pięcioma krążkami.

- Umieszczenie na stole jeszcze jednej kuli.

- Podpisanie kul: 5 i 1 to 6.

    1. Dodawanie w zakresie 6. Wprowadzenie zapisu dodawania.

(kartoniki z liczbami od 1 do 6, znaki: +, =, patyczki )

    • Ułóżcie z patyczków dwa trójkąty.
    • Pod pierwszym połóżcie kartonik z liczbą 3 i pod drugim trójkątem kartonik z liczbą 3.
    • Policzcie, ile razem patyczków ułożyliście do ułożenia trójkątów.

3 i 3 to 6

    • Ułóżcie pod figurami odpowiedni zapis i go przeczytajcie.
    • Rodzic układa z kartoników z liczbami i znaków zapis:

3 + 3 = 6

i odczytuje: trzy dodać trzy równa się sześć. Następnie dzieci układają taki sam zapis i głośno odczytują przy pomocy rodzica.

    • Pytamy: - który znak w zapisie jest dla was nowy?

- jak przeczytaliśmy ten znak?

    • Połóżcie po lewej stronie dwa patyczki, a po prawej stronie cztery patyczki. Ułóżcie odpowiedni zapis i go przeczytajcie.

2 + 4 = 6

Następnie układają patyczki i zapis:

5 + 1 = 6

    1. Zabawa dydaktyczno-ruchowa „Odszukaj bałwanki”.

Dzieci losują kartonik z cyfrą. Rodzic umieszcza w różnych miejscach obrazki z różną liczbą bałwanków. Dzieci poruszają się w rytmie wystukiwanym na tamburynie. Podczas przerwy w grze szukają takiego obrazka, na którym liczba bałwanków odpowiada cyfrze na ich kartoniku. Podczas powtórzenia zabawy dzieci zamieniają kartonikami z cyframi.

    1. Karty pracy.

5/latki „Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia”, s. 17.

    • Liczenie piłek na zdjęciach. Rysowanie pod nimi tyle samo skakanek.
    • Omówienie wyglądu pierwszej, drugiej, trzeciej…szóstej piłki.

6/latki „Litery i liczby”, s. 23, 24 i 25.

    • Policzenie listków na łodygach. Przyklejanie odpowiednich liczb.
    • Narysowanie w bukietach tylu kwiatów, ile wskazują liczby.
    • Wykonanie działań.
    • Kreślenie liczby 6 w powietrzu, na stole.
    • Pisanie cyfry 6 po śladach, a potem samodzielnie.

II TEMAT:„Nadeszła zima” - malowanie białymi farbami na kartonie w kolorze niebieskim.

 

    1. Ilustracja ruchowa wiersza B. Forma „Zima”.

Rodzic prezentuje wiersz w ustalonym przez siebie rytmie, równocześnie klaszcząc. Dzieci powtarzają za nim.

Sypie, sypie zima śniegiem – dz. klaszcze

Wieje mroźny wiatr – dz. tupie

Mróz, mróz szczypie w nos – dz. pociera dłonią o dłoń

Bo to zimny brat – dz. klaszcze

Pani zima już przybyła

Hu, hu, ha. Hu, hu, ha. – dz. uderza dłońmi o kolana

Śniegiem cały świat pokryła

Tralala, tralala. – dz. tupie

A my sanki zabieramy

Ja i ty, ja i ty. – dz. wskazuje na siebie i na rodzica

I zjeżdżanie zaczynamy – dz. pstryka palcami

Hi, hi, hi, hi, hi, hi.

 

    1. Malowanie na temat „Nadeszła zima”.

Potrzebny będzie ciemno niebieski karton, pędzel i biała farba plakatowa.

 

    1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Taniec śnieżynek na wietrze”.

Rodzic gra na tamburynie lub innym dowolnym instrumencie muzycznym. Dzieci - śnieżynki tańczą leciutko na palcach, unoszone przez wiatr. Gdy dźwięk tamburynu cichnie, wirujące śnieżynki opadają na ziemię – dzieci wykonują przysiad podparty.

    • Praca z kartą pracy „Odkrywam siebie”, cz.2, nr 43.

- Obejrzyjcie rysunki znajdujące się obok pętli.

- W każdej pętli narysujcie tyle przedmiotów, aby ich liczba była zgodna z liczbą oczek na kostce.

ZAJĘCIA NA 09.12.2020

    • Praca z kartą pracy, cz.2, nr 40, 41 („Odkrywam siebie”).

Posłuchajcie poleceń umieszczonych pod rysunkami. Wykonajcie je.

    • Zabawa z zastosowaniem rymowanki.

Rodzic mówi rymowankę, a dzieci wykonują wymienione w niej czynności (każdy po trzy razy).

Jeden, dwa, trzy, klaszczę ja, klaszczesz ty.

Jeden, dwa, trzy, tupię ja, tupiesz ty.

Jeden, dwa, trzy, skaczę ja, skaczesz ty itd.

Dzieci mogą wymyślać dalszą część rymowanki.

I TEMAT: „Zimowe zabawy – zabawy i ćwiczenia z literą „y”.

    1. Słuchanie rymowanki.

Przyszła biała zima, śniegu nasypała.

Wystawiła narty, sanki, ulepiła bałwanki.

Rozstawiła śnieżne zaspy, by ozdobić świat.

Pomagał jej wiatr.

Zawołał dzieci, niech się bawią.

Niech zjeżdżają na nartach i sankach,

Niech ulepią śnieżnego bałwanka.

    1. Rozmowa na temat rymowanki.

- Jaka pora roku się zaczyna?

- Co robiła zima?

- Do czego zachęcała dzieci?

- Na czym dzieci mogą zjeżdżać z górki?

- Czy ktoś z was jeździł na nartach?

    1. Analiza i synteza dźwiękowa słowa narty.
    • Podział słowa na sylaby i na głoski.
    • Wyróżnienie ostatniej głoski w nazwie y.
    • Podawanie przykładów słów, w których głoska y znajduje się w środku, na końcu.

 

    1. Budowanie schematu słowa narty.

schemat

 

    1. Zapoznanie z małą literą y: drukowaną i pisaną.
    • Kreślenie liter y pisanych w powietrzu i na dywanie.
    • Umieszczenie kartoników z literami: a, t, y pod schematem słowa narty.

 

    1. Zabawa ruchowa „Narciarz”.

Dzieci naśladują ruchy narciarza: biegnącego po śniegu, podchodzącego pod górkę, zjeżdżającego z niej.

 

    1. Karty pracy

5/latki - „Przygotowanie do czytania, pisania i liczenia”, s.18

- pokaz litery y, Y drukowanej

- odczytanie wyrazu z rodzicem

- pokolorowanie rysunku

- ozdobienie liter y, Y.

6/latki – „Litery i liczby”, s. 27, 28.

- odczytanie wyrazu z rodzicem

- pokolorowanie rysunku

- odczytanie sylab

- odczytanie sylab i wyrazów

- pisanie litery y po śladzie, a potem samodzielnie

- przeczytanie tekstu

 

II TEMAT: „Zabawy z zimą” zabawy przy piosence „Zima, zima”.

 

    1. Rytmizowanie tekstu.

Nauka tekstu rymowanki na pamięć. Powtarzanie – ciche i głośne; powtarzanie fragmentów tekstu w pamięci, kiedy rodzic trzyma palec na ustach, i głośno, kiedy go tam nie ma; śpiewanie tekstu na melodie wymyślone przez dzieci.

Zima, zima biała do nas zawitała.

W śniegowe ubranie cały świat ubrała.

Choć mroźno dokoła, śnieżek w oczy prószy,

my się nie boimy, choć nam marzną uszy.

 

    1. Zagadki słuchowe – „Jaki to instrument?”

Oglądanie filmiku o instrumentach. Słuchanie jakie dźwięki wydają. Próba odgadnięcia nazwy instrumentu po usłyszanym dźwięku.

https://www.youtube.com/watch?v=6y0LGu724lY

 

    1. Przypomnienie wyglądu trójkąta i sposobu gry na nim (jeśli to

możliwe, może być inny instrument posiadany w domu).

Wystukiwanie na nim rytmu wyklaskanego przez rodzica lub samodzielnie przez dzieci.

    1. Słuchanie piosenki „Zima, zima”.

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=S2sadu6gghw&list=PLe357rEdQARITz1x16Do_i5Th0jDgmBYn&index=6&t=0s

Zima, zima, zima,

- pada, pada śnieg.

Jadę, jadę w świat sankami.

Sanki dzwonią dzwoneczkami.

Ref: Dzyń, dzyń, dzyń.......

Zasypane pola,

- w śniegu cały świat.

Biała droga hen przed nami.

Sanki dzwonią dzwoneczkami.

Ref: Dzyń, dzyń, dzyń.......

Jaka pyszna sanna,

- parska raźno koń.

Śnieg rozbija kopytkami.

Sanki dzwonią dzwoneczkami.

Ref: Dzyń, dzyń, dzyń.......

    1. Rozmowa na temat piosenki:
    • określanie, z ilu zwrotek się składa,
    • które fragmenty się powtarzają,
    • jaki ma nastrój, tempo.

 

    1. Ćwiczenia emisyjne:

Powtarzanie melodii na sylabach: ta, ta, na, na, la, la.

 

    1. Nauka piosenki metodą ze słuchu – powtarzanie fragmentami za

rodzicem. Śpiew indywidualny przez dzieci.

 

    1. Zabawa rytmiczna „Zła zima”.

Dzieci swobodnie poruszają się po pokoju. Kiedy usłyszą melodię piosenki, zatrzymują się i wyklaskują rytm.

 

    1. Akompaniowanie do piosenki na trójkącie (lub innym dostępnym instrumencie) według pomysłów dzieci.

 

    1. Ilustracja ruchowa piosenki.

Dzieci stają się parami (rodzic dziecko), jedno staje za drugim, podają sobie ręce, tworząc sanie. Podczas pierwszej zwrotki jedziemy saniami w dowolnych kierunkach. Podczas drugiej zwrotki dzieci rozglądają się, trzymając dłonie przy oczach, potem ponownie tworzą sanki i jadą. Podczas trzeciej zwrotki dzieci stają samodzielnie i obracają się wokół własnej osi, ręce rozkładają na boki. We fragmentach poprzedzających zwrotki (dzwonki) dzieci stojąc powtarzają: dzyń, dzyń, dzyń....

 

Język angielski

5-6 latki

OBSZAR EDUKACYJNY: House. Topic: Welcome to my house.
CELE OGÓLNE:
powtórzenie i utrwalenie nowo poznanego materiału
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:

    • utrwala zwyczaje panujące w Wielkiej Brytanii
    • umie rozpoznać poszczególne słowa związane z domem i pomieszczeniami
    • Poznaje podstawowe czasowniki w języku angielskim


METODA: czynna, drills(powtarzanie)
POMOCE: nagranie audio, video

PRZEBIEG ZAJĘCI:

1)Powtórzenie obszaru ostatnich zajęć (Winter and Christmas). W ramach powtórzenia warto pokazać dziecku obrazki oraz przypomnieć piosenkę.

2) Prezentacja nowego słownictwa (house-dom, dining room-jadalnia, kitchen-kuchnia, bedroom-sypialnia, bathroom-łazienka, attic-strych). Podczas prezentacji można użyć obrazków lub video załączonego poniżej.

3) Zabawa ruchowa: Sinmon says. Podane wcześniej ruchy można wykorzystać podczas zabawy na przemian z innymi poleceniami. Przydatne zwroty:

Simnon says...”

What can you do in bathroom?I can brush my teeth”(pokazujemy mycie zębów)

Show me what you do in bedroom!I sleep”(pokazujemy spanie)

Jump 3 times!”

Count to 10!”(liczymy do 10)

Look at the right”(patrzymy w lewo)

Touch the floor”(dotykamy podłogi)

Find something blue, red, yellow”(pokazujemy coś niebieskiego etc)

Załacznik:

https://www.youtube.com/watch?v=aOSJZbHoiY8

5-6 latki

OBSZAR EDUKACYJNY: Winter and Christmas.
CELE OGÓLNE:
• powtórzenie i utrwalenie poznanego materiału
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
• poznaje i utrwala zwyczaje panujące w Wielkiej Brytanii
• umie rozpoznać poszczególne słowa i obrazy
METODA: czynna, drills(powtarzanie)
POMOCE: ilustracje załączone poniżej

PRZEBIEG ZAJĘCI:

1)Powtórzenie ogólne słownictwa związanego z kolorami, liczbami, uczuciami, pogodą (blue, red, yellow, orange, purple, black, sunny, cloudy, rainy, snowy, sad, happy, angry, surprised).

2) Powtórzenie nowych słów związanych z zimą i świętami(Flashcards w załączniku)

3) Zabawa ruchowa: Sinmon says. Rozstawiamy obrazki w różnych miejscach, dziecko ma za zadanie wykonywać polecenia/ruchy rodzica np.. Simon says sit in front of “snowing” flashcard, Simnon says find “Santa Claus” flashcard and count to 5, Simon says look at the “winter” flashcard and jump 2 times.

4) Kolorowanka (załącznik)

załącznik

ZAJĘCIA NA 08.12.2020r. – grupa II

 

    • Praca z karta pracy, cz.2, nr 38 („Odkrywam siebie”)

Odszukanie w naklejkach pozostałych fragmentów obrazka. Naklejanie ich w odpowiednich miejscach. Oglądanie obrazka Las zimą. Układanie zdań na temat obrazka (ćwiczenie Kto ułoży ich jak najwięcej?). Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.

 

I Temat: „Nowa pora roku” – rozmowa na temat nowej pory roku, nauka wiersza B. Forma „Zima”.

 

    1. Słuchanie fragmentu utworu A. Vivaldiego „Cztery pory roku. Zima.”

https://www.youtube.com/watch?v=11Gs-rfPPis

 

Dzieci słuchają utworu z zakrytymi oczami. Po wysłuchaniu utworu wypowiadają się, odpowiadając na pytanie „Z czym kojarzy się wam ta muzyka? Co sobie wyobrażałyście podczas jej słuchania?”

 

    1. Taniec przy utworze A. Vivaldiego „Cztery pory roku. Zima.”

Dzieci dostają pasek białej bibuły, lub wstążki i w dowolny sposób tańczą do utworu.

 

    1. Oglądanie obrazków przedstawiających dzieci bawiące się na śniegu,

nazywanie wykonywanych przez nie czynności (np.: jazda na nartach, lepienie bałwana, rzucanie śnieżkami...), naśladowanie ich za pomocą ruchu.

Wypowiedzi dzieci na temat, co jeszcze można robić na śniegu.

Zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw.

 

    1. Słuchanie wiersza.

Lecą z nieba płatki śniegu,

świat się cały bieli wkoło.

Zabierz narty oraz sanki,

na dół z górki mknij wesoło.

Mróz siarczysty uszy ściska,

nosy wszystkie są czerwone.

Zimo! Śniegu sypnij więcej,

dzieci będą zachwycone.

 

    1. Rozmowa na temat wiersza.

Po czym poznamy, że to już zima?

O co prosimy zimę?

 

    1. Pamięciowe opanowanie utworu metodą ze słuchu. Recytacja wiersza.

 

    1. Zabawa ruchowa „Buch w śnieżny puch”.

Dzieci spacerują przy dźwiękach tamburynu. Słysząc uderzenie w bębenek, skaczą do śniegowej zaspy i rozgarniając śnieg rękami, próbują się z niej wydostać. Dźwięk tamburynu ponownie zaprasza je do marszu w różnych kierunkach.

 

    1. Karta pracy, cz.2, nr 39 „Odkrywam siebie”.

 

- Posłuchajcie wiersza.

- Popatrzcie na wyraz „zima”. Zaznaczcie go w tekście. Ile razy on występuje?

- Obejrzyjcie obrazki.

- Powiedzcie: „Czy dzieci postępują właściwie? Jak powinni się zachowywać?”

 

II TEMAT: „Śniegowe gwiazdki – zabawa plastyczna”.

 

    1. Obserwowanie śniegowych gwiazdek.

Rodzic pokazuje obrazki przedstawiające różne gwiazdki śniegowe. Dzieci obserwują je, określają kształt.

 

    1. Ćwiczenia percepcji wzrokowej – „Połącz w pary”.

Dzieci odszukują takie same obrazki i łączą je w pary. Każde dziecko układa przed sobą z patyczków gwiazdkę narysowaną na papierze przez rodzica.

 

    1. Zaproponowanie wykonania śniegowych gwiazdek różnymi

technikami. (wybór zależy od dziecka). Zapoznanie ze sposobem wykonania każdego rodzaju gwiazdek.

 

a) Wycinanie wzorów z papierowych kółek złożonych na cztery części, naklejanie powstałych wycinanek na granatowym lub niebieskim tle (kolorowy karton lub kartka pomalowana wcześniej przez dzieci).

b) Wycinanie wzorów gwiazdek z podwójnie złożonego białego papieru po konturach narysowanych przez nauczyciela. (Środek jest wycięty, aby po wklejeniu bibułki między dwie części gwiazdki powstał witraż). Naklejanie w środku kawałka niekarbowanej bibułki, sklejanie brzegów. Zawieszenie gwiazdek na nitkach np. w oknie pokoju.

c) Modelowanie gwiazdek z cienkich wałeczków białej plasteliny, naklejanie ich na granatowych kartkach.

d) Malowanie gwiazdek białą, gęstą farbą na granatowych kartkach.

e) Rysowanie gwiazdek na kartce białą kredką świecową, pastelą olejną lub świecą, zamalowywanie tła farbami wodnymi na kolor niebieski lub granatowy.

 

    1. Samodzielne działania dzieci.
    2. Oglądanie powstałych prac.
    3. Zabawa – ilustracja ruchowa wiersza I. Suchorzewskiej „Zimowa piosenka”.

Lubię śnieżek, lubię śnieg – dz. klaszczą w dłonie

Chociaż w oczy prószy – dz. robią daszek nad oczami, kiwają głowami na boki,

Lubię mrozik, lubię mróz – dz. klaszczą w dłonie

Chociaż marzną uszy – pocierają uszy otwartymi dłońmi,

Lubię wicher, lubię wiatr – dz. klaszczą w dłonie

Chociaż mnie przewiewa – krzyżują ręce na piersiach, kołyszą się

na boki,

Lubię zimę! - dz. klaszczą w dłonie

Idę w świat – maszerują w miejscu,

I wesoło śpiewam – powoli obracają się wokół własnej osi.


obrazek zimowy