KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

"Mądra rodzina o zdrowym jedzeniu nie zapomina".

"MĄDRA RODZINA O ZDROWYM JEDZENIU NIE ZAPOMINA "
Porady dla rodziców.

  • - Staraj się ograniczyć w diecie ilość tłuszczów, np. poprzez podawanie niskotłuszczowych lub odtłuszczonych produktów nabiałowych, podawanie chudych mięs bez skórki (najlepiej gotowanych lub gotowanych na parze) oraz zachęcenie całej rodziny do jedzenia pełnoziarnistego pieczywa.
  • - Staraj się ograniczyć spożycie soli w diecie całej rodziny – zamiast chipsów zaproponuj suszone owoce, jedzcie orzeszki prażone, a nie smażone i solone, potrawy podawaj minimalnie przyprawione solą, żeby nie rozregulować układu pokarmowego dziecka (dorośli domownicy mogą doprawić większość dań). Dorosła osoba nie powinna zjadać więcej niż jedną łyżeczkę soli dziennie we wszystkich potrawach. Dziecko powinno spożywać jej znacznie mniej.
  • - Zmniejsz ilość cukru w codziennym menu – trudno jest odmówić maluchowi cukierka czy lizaka, szczególnie gdy ładnie prosi. Oczywiście, całkowite wyeliminowanie słodyczy w postaci czekolad nadziewanych, batonów czy słodkich, gazowanych napojów jest najlepszym rozwiązaniem, ale bardzo rzadko wprowadzanym w życie. Dlatego dobrze jest stosować tzw. słodycze zastępcze: zamiast słodkiego napoju gazowanego – woda mineralna lub gotowana z domowym sokiem, w miejsce cukierków – krążek ryżowego pieczywa polany miodem itd. Każda pomysłowa mama jest w stanie wymyślić różne warianty zastępcze.
  • - Bądź przykładem i pij jak najwięcej wody zamiast innych napojów – kiedy dziecko prosi o coś do picia, zawsze podawaj mu wodę! Czasem możesz ją osłodzić miodem i dodać plasterek cytryny lub pomarańczy, możesz dodawać domowy soczek lub wrzucić do szklanki owoce, które dziecko ma za zadanie wyłowić itp. Drink wodny z kolorową czy zabawną słomką albo z parasolką jak w ,,dorosłych” napojach również zachęci dziecko do picia wody.
  • - Pozwól dziecku eksperymentować w kuchni – daj maluchowi możliwość skomponowania własnej sałatki owocowej, kolorowych kanapek dla całej rodziny, a nawet pozwól mu zagniatać ciasto na pierniczki albo ozdabiać muf finki. Zaangażuj dziecko w klejenie pierogów, którym można przecież nadać kształt kółeczka, domku czy gwiazdki – wystarczy do wyciskania ciasta użyć foremek do ciasteczek.
  • - Posiłki starajcie się jeść w towarzystwie całej rodziny – oczywiście w miarę możliwości organizacyjnych i czasowych. Można wtedy pochwalić dziecko za to, że pięknie zjadło lub że udało mu się zjeść więcej niż zwykle. Dzięki temu dziecko może również poczuć przynależność do rodziny jako całości oraz zaobserwować poprawność nawyków żywieniowych i zachowania przy stole.
  • - Jeśli maluch zdecydowanie preferuje słodycze i trudno wprowadzić inne przekąski do jego diety, zastąp je czymś zdrowym – do kisielu czy galaretki dodaj starte jabłka, rodzynki czy orzechy (kupuj kisiele i galaretki bez dodatku cukru i dosładzaj je miodem lub odrobiną brązowego cukru). Zamiast gotowego jogurtu zaproponuj jogurt naturalny z ,,poszukiwaniem skarbu” – zalej niesłodzonym jogurtem kilka różnych owoców, rodzynki, różne orzechy i poproś dziecko by znalazło i policzyło wszystkie ukryte niespodzianki, które znajdzie.
  • - Na śniadanie nie podawaj gotowych płatków śniadaniowych, które mają mnóstwo cukru i soli – wieczorem zalej płatki owsiane wrzątkiem, a rano podgrzej je i dodaj orzechy oraz suszone owoce – tak jest równie szybko, ale dużo zdrowiej.
  • - W czasie podróży unikaj korzystania z jedzenia typy fast food – zabierz ze sobą przygotowane do zjedzenia owoce lub warzywa (np. pokrojone i skropione cytryną cząstki jabłka czy obraną marchewkę) albo ich suszoną wersję. Doskonale sprawdzą się też lubiane przez maluchy orzechy , chrupki kukurydziane lub paluchy sezamowe bez soli.

Opracowała w oparciu o ,,Wychowanie w Przedszkolu” 
         mgr Renata Kabacińska